Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/9/3/b/acpegasus.be/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/jannah/framework/classes/class-tielabs-filters.php on line 320
Algemeen

WARME DAGEN!

Tips om aandoeningen bij warm weer te voorkomen
Beschermen tegen de zon
Pas de kleding aan: draag lichte, ademende kledij, helder van kleur. Wissel regelmatig van shirt. Een
pet houdt het hoofd koel en beschermt gezicht en nek tegen verbranding. Tegen felle schittering van
de zon zijn een zonnebril of donkere contactlenzen geen overbodige luxe. De huid kan het best
beschermd worden met een zonnebrandcrème met een goede beschermingsfactor.
Voldoende vocht – geen alcohol
Zorg ervoor voldoende te drinken en drink voor je dorst hebt. Water is de beste dorstlesser. Vermijd
alcoholische dranken en cafeïne-houdende dranken (koffie, thee), deze verergeren enkel de gevolgen
van hitte.
Mineralen en koolhydraten aanvullen
Bij langere trainingsperioden en tijdens wedstrijden is het verstandig om niet alleen het vocht maar
ook de mineralen en koolhydraten aan te vullen. Isotone dranken zijn hiertoe uitstekend geschikt.
Géén zouttabletten
Vroeger werden zouttabletten soms aanbevolen op warme, hete wedstrijddagen. Doe dit echter niet.
Hoewel het juist is dat zweet zout bevat, is het gebruiken van zouttabletten vergelijkbaar met het
drinken van zeewater als je dorst hebt. Het verergert het probleem alleen maar. Drink voldoende en
vul het verlies van zouten aan met het natuurlijke zout van je voeding.
Kans op herhaling
Mensen die in het verleden problemen met de warmte hebben gehad lopen een groter risico op een
herhaling en doen er verstandig aan activiteiten in de zon tot een minimum te beperken.
Meer info en extra tips op warmedagen.be

Show More

Related Articles

Close
Close